Kletsmaatjes bevordert taalontwikkeling, integratie en wederzijds begrip

19 mei 2022


Meedoen aan het online taalcoachingsprogramma Kletsmaatjes levert nieuwkomers enorm veel op. Zo draagt het bij aan hun taalontwikkeling en integratie. Ook ontstaat er meer wederzijds begrip tussen vrijwilligers en nieuwkomers. Dit blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (2021) naar de effecten van Kletsmaatjes, dat zij in opdracht van Het Begint met Taal uitvoerde. “Ik ben blij met mijn taalmaatje. Ik voel me gemotiveerd om mijn Nederlands te verbeteren", aldus één van de 498 respondenten. Kletsmaatjes biedt een mooie aanvulling op het al bestaande aanbod van informele taalinitiatieven.


Taalontwikkeling gestimuleerd

Met het programma Kletsmaatjes worden een nieuwkomer en een vrijwilliger gekoppeld. Elke week kletsen ze gedurende 26 weken over wat hen bezighoudt, zoals werk en studie, hobby’s en de dagelijkse dingen. Samen doen ze soms diverse taalspecifieke oefeningen, bijvoorbeeld aan de hand van materiaal zoals SpreekTaal en Gezonde Taal. Hierdoor ontwikkelen nieuwkomers hun Nederlandse taalvaardigheid: ze leren onder andere nieuwe woorden en uitdrukkingen, en correcte zinsopbouw en uitspraak. Door het maken van deze ‘oefenkilometers’ spreken ze steeds beter en met meer zelfvertrouwen Nederlands. 

Nieuwkomer: “Het was voor mij erg handig om Nederland te leren kennen en Nederlands te leren. Bedankt.” 
Nieuwkomer: “Het gaat zeer goed. Ik ben blij met mijn taalmaatje. Ik voel me gemotiveerd om mijn Nederlands te verbeteren met mijn taalmaatje.”


Effecten op integratie

Kletsmaatjes draagt bij aan integratie, het levert de nieuwkomer en de vrijwilliger allebei veel op. Nieuwkomers verbeteren hun taal en leren over de Nederlandse samenleving. Vrijwilligers ontdekken verschillende culturen, leren hoe het is om nieuwkomer in Nederland te zijn en staan meer open voor diversiteit. Nieuwkomers die positief contact hebben met hun vrijwilligers geven zichzelf hogere scores op vier integratie-aspecten: taalvaardigheid, kennis van de Nederlandse cultuur, sociaal netwerk en “sense of belonging”. 

Nieuwkomer: “Ik vind mijn Kletsmaatje erg aardig en goed! Ze helpt mij veel. Ze wordt als mijn vriendin!”


Een ruime meerderheid van de Kletsmaatjes-vrijwilligers had nog geen ervaring als taalcoach, een derde kreeg door Kletsmaatjes een positiever beeld van vluchtelingen. 

Vrijwilliger: “Ik vind dit een heel leuk, positief initiatief. Op een andere manier kom je als burger niet zo gauw in aanraking met een nieuwkomer en op deze manier leer je elkaar goed kennen, een verbinding maken. Een verrijking!”


Voordelen van online taalcoaching

Online taalcoaching werkt: nieuwkomers en vrijwilligers die online contact hebben zijn in staat om op een boeiende wijze met elkaar in gesprek te gaan, positieve interacties te ervaren en samen de taal te oefenen. Ook is online laagdrempelig: er is geen reistijd en mensen kunnen vanaf elke plek (zelfs op het werk) actief zijn als taalcoach. Tot slot blijkt dat Kletsmaatjes een nieuwe groep vrijwilligers aanspreekt, zoals jongeren. 


Positief contact is essentieel

Zowel de vrijwilligers als nieuwkomers zijn tevreden met hun gesprekspartner en het onderling contact. Ze geven de voorkeur aan een match met een kletsmaatje met dezelfde interesses. De onderzoekers concluderen dat positief contact essentieel is en adviseren om een vriendschappelijke relatie tussen kletsmaatjes te (blijven) stimuleren. 


Kletsmaatjes wetenschappelijk onderbouwd

Het onderzoek bevestigt de effectiviteit van Kletsmaatjes als programma voor online taalcoaching. Sinds de start in 2020 zijn al 7.000 Kletsmaatjes actief (geweest). Vele koppels blijven ook na afloop met elkaar in contact. Het programmateam is met de onderzoekers van de faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen van de RUG in gesprek over nieuw onderzoek naar de langere termijn effecten van Kletsmaatjes.


Ook meedoen aan Kletsmaatjes?


Meld je als vrijwilliger aan om ook met een nieuwkomer online te kletsen. Je wordt begeleid door onze enthousiaste coördinatoren en ontvangt training en oefenmaterialen. Of bespreek als werkgever of (taal)school met ons hoe je Kletsmaatjes inzet voor je werknemers, leerlingen of cursisten. 


Lees hier het volledige rapport: Heikamp, E. & Hansen, N. (2021). Integratie in actie: Taal en contact tussen nieuwkomers en vrijwilligers. Een sociaalpsychologische analyse van het project ‘Kletsmaatjes’ voor de stichting Het Begint met Taal. Final report. University of Groningen, the Netherlands. ISBN: 978-94-034-2949-6.


Foto: OranjeFonds - Remko de Waal